loading...
tip-top
Mozhgan بازدید : 1351 سه شنبه 27 تیر 1391 نظرات (0)

جاء رجل الی الحسن علیه‌السّلام یستشیره فی تزویج ابنته، فقال: زوج‌ها من رجل تقیّ فانّه ان احبّها اکرم‌ها و ان ابغض‌ها لم یظلم‌ها.
مردی خدمت حضرت امام حسن علیه‌السّلام رسید تا درباره تزویج دخترش مشورت کند، حضرت فرمود: به مرد باتقوا او را شوهر بده زیرا اگر او را دوست بدارد، احسان و اکرامش می‌کند و اگر دوستش نداشته باشد، به او ظلم نخواهد کرد.
(مکارم الاخلاق، ص 222)
مسأله: مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.
(رساله عملیّه، احکام عقد دائم)

Mozhgan بازدید : 671 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س 1167: آيا رقص محلى در عروسى‏ها جايز است؟ شركت در اين مجالس چه حكمى دارد؟
ج:اگر رقص بگونه‏اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده ويا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسده‏اى باشد، جايز نيست و شركت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد كار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم كار حرامى‏باشد جايز نيست و در غير اين صورت اشكال ندارد.

س 1169: رقص محلى مرد براى مرد و زن براى زن و يا مرد در بين زنان و زن در بين مردان، چه حكمى دارد؟
ج: اگر بگونه‏اى باشد كه شهوت را تحريك كند و يا مستلزم فعل حرام يا ترتّب مفسده‏اى باشد و يا زن در بين مردان بيگانه برقصد، حرام است.

منبع: سایت مقام معظم رهبری

Mozhgan بازدید : 563 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س 1431: در جلسات و انجمن‏هايى كه در بعضى از كشورهاى غير اسلامى تشكيل مى‏شود، طبق عادت براى پذيرايى حاضران از مشروبات الكلى استفاده مى‏شود، آيا شركت در اين جلسات و انجمن‏ها جايز است؟
ج: حضور در مجلسى كه در آن شراب خورده مى‏شود جايز نيست و در صورت اضطرار واجب است به مقدار ضرورت اكتفا شود.

منبع: سایت مقام معظم رهبری

Mozhgan بازدید : 308 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س 1459: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينكه مردان نامحرم صداى او را مى‏شوند جايز است؟
ج: اگر خوف مفسده باشد بايد از آن اجتناب شود.

منبع: سایت مقام معظم رهبری

Mozhgan بازدید : 252 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س 1469: گفته مى‏شود كه استفاده از نيروى برق براى روشنايى بيشتر از مقدار نياز، اسراف محسوب نمى‏شود، آيا اين سخن صحيح است؟
ج: شكّى نيست كه استفاده و مصرف هر چيز حتّى نيروى برق و نور چراغ بيشتر از مقدار نياز، اسراف محسوب مى‏شود. آنچه صحيح است سخن منقول از رسول الله «صلّى الله عليه وآله وسلّم» است كه مى‏فرمايد:«لاسرف فى خير» در كار خير، اسراف وجود ندارد.

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 549 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س 1821: آيا دادن صدقات به گدايانى كه درب منازل را مى‏زنند يا در خيابانها مى‏نشينند جايز است يا اينكه بهتر است به يتيمان و مساكين داده شود و يا با ريختن آنها در صندوق صدقات در اختيار كميته امداد قرار گيرد؟
ج: صدقات مستحبى بهتر است به فقير عفيف و متديّن داده شود و همچنين گذاشتن آن در اختيار كميته امداد هر چند با ريختن در صندوق صدقات هم باشد اشكال ندارد، ولى صدقات واجب بايد توسط خود شخص و يا به وسيله وكيل او به فقرائى كه مستحق هستند داده شود و در صورتى كه انسان بداند كه مسئولين كميته امداد پولهاى صندوق‏ها را جمع آورى كرده و به فقراى مستحق مى‏دهند، ريختن آن در صندوق‏هاى صدقات اشكال ندارد.

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 297 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س 1422: آيا اجرتى كه آرايشگر بابت تراشيدن ريش مى گيرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آيا واجب است هنگام تخميس آن، خمس آن را دوبار بپردازد ياخير؟
ج: بنابر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالك آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يارضايت وى را جلب كند و اگر مالك آن را هر چند درتعداد محصورى نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولى مالك آن را بشناسد واجب است بنحوى رضايت او را بدست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالك را هم نشناسد واجب است خمس آن را بپردازد تامالش از حرام پاك شود و در صورتى كه مقدار باقيمانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان اداى خمس منفعت كسب، واجب است.

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 408 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س 1766: آيا بدهى ميّت جزء حق الناس محسوب مى‏شود تا پرداخت آن از تركه او بر ورثه‏اش واجب باشد؟
ج: بدهى اعم ازاينكه به اشخاص حقيقى باشد يا حقوقى، جزء حق‏الناس است و بر ورثه بدهكار واجب است آن را از تركه ميّت به طلبكار يا ورثه او بپردازند و تا آن را نپردازند حق تصرّف در تركه را ندارند.

منبع: سایت مقام معظم رهبری

Mozhgan بازدید : 965 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س: آيا در هنگام نماز خانمها بايد حتماً جوراب بپوشند؟
ج) زن بايد در حضور نامحرم تمام پاى خود را در نماز بپوشاند، ولى اگر نامحرم نباشد پوشاندن پا تا مفصل ساق لازم نيست.

منبع: سایت مقام معظم رهبری

Mozhgan بازدید : 430 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س: بفرماييد در صورتى كه زنى نباشد تا به زائو در وضع حمل كمك كند، آيا مرد مى‌تواند دخالت كند؟
ج)‏ اگر عدم دخالت مرد موجب تهديد حيات مادر يا كودك باشد، مانعى ندارد.
سایت مقام معظم رهبری

Mozhgan بازدید : 240 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

آیا شوخی با نامحرمی که قصد ازدواج با آن خانم را ندارم، اگر رکیک نباشد و از روی هوی و هوس هم نباشد، ازطریق پیام کوتاه موبایل، گناه است؟
شوخی کردن به این نحو با هم کلاسی های خانم هم اشکال دارد؟
در ضمن باید بگویم که مرجع تقلید من آیت ا... خامنه ای می باشد.

Mozhgan بازدید : 284 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

س 1276: اگر زن شوهردارى به علت يائسگى يا غير آن تخمك‏گذارى نكند، 1- آيا جايز است تخمكى از زن دوم شوهرش بعد از تلقيح با نطفه شوهر به رحم او منتقل شود؟ و آيا در اين مورد تفاوتى هست بين اينكه او يا زن دوم همسر دائم باشند يا موقت؟

Mozhgan بازدید : 531 چهارشنبه 21 تیر 1391 نظرات (0)

کسي که زني را به تزويج برادر مؤمنش درآورد، تا با او انس گيرد و احساس آرامش کند خداوند از حور العين به تزويج او در مي آورد و او را با کساني که دوست دارد از اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله مأنوس مي نمايد.»

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله ، الحکم الزاهره، 2/344

Mozhgan بازدید : 283 سه شنبه 20 تیر 1391 نظرات (0)

مـساله 677 - اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتى باشند كه كسى در آن جا نباشد وديگرى هم نمى تواند واردشود چنانچه بترسند كه به حرام بيفتند بايد از آن جا بيرون بروند.

Mozhgan بازدید : 262 سه شنبه 20 تیر 1391 نظرات (0)

ایت الله بهحت
مساءله 311 :
ازدواج با زنهايى كه به انسان ((مَحْرَم )) هستند مثل مادر و خواهر و مادر زن حرام است .

مساءله 312 :
اگر كسى زنى را براى خود عقد نمايد اگر چه با او نزديكى نكند، مادر و مادرِ مادر آن زن و مادر پدر او، و هر چه بالا روند به آن مرد مَحْرَم مى شوند.

Mozhgan بازدید : 213 سه شنبه 20 تیر 1391 نظرات (0)

مـسـالـه 153 - غـسل جنابت به خودى خود مستحب است و براى خواندن نماز واجب ومانند آن واجـب مـى شـود.
ولـى بـراى نماز ميت و سجده شكر و سجده هاى واجب قرآن غسل جنابت لازم نيست .
مساله 154 - لازم نيست در وقت غسل نيت كند كه غسل واجب يا مستحب مى كنم و اگر فقط به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم غسل كند كافى است .

Mozhgan بازدید : 951 سه شنبه 20 تیر 1391 نظرات (0)

http://rozup.ir/up/tip-top/Pictures/TASBIH.jpg

حقيقت استخاره، و شيوه آن در زندگى امامان(ع)
يكى از امورى كه در اسلام، در جايگاه رفيعى قرار دارد، استخاره است(1) كه در شيوه زندگى امامان(ع)، يكى از برنامه هاى حتمى آن ها بوده، و به آن خو گرفته بودند، براى روشن شدن موضوع بايد امور زير بررسى شود:

1. حقيقت استخاره
2. فلسفه استخاره
3. آداب و شرایط استخاره 
4. استخاره وكالت بردار است؟

Mozhgan بازدید : 804 سه شنبه 20 تیر 1391 نظرات (1)

خيانت زن به مرد، صورت‌هاي مختلفي مي‌تواند داشته باشد; مانند: خيانت اقتصادي و مالي‌; يعني زن در غياب مرد، بي‌اذن او در اموال مرد تصرف کند و در جايي که مرد رضايت ندارد، مصرف نمايد و بعداً به مرد نگويد، و خيانت عرضي و آبرويي‌; يعني زن اسرار مرد را افشا نمايد و او را نزد ديگران بي‌آبرود کند. يکي از خيانت‌هاي زن به مرد اين است که با مرد اجنبي رابطة نامشروع داشته باشد. اگر اين رابطة نامشروع با چهار شاهد عادل و ديگر شرايط آن ثابت شود، حکم زنا بر زن جاري مي‌شود. اگر چهار شاهد عادل وجود نداشت‌، حکم آن در قرآن اين گونه بيان شده است‌: "والَّذين‌َ يَرمون‌َ اَزوَجَهُم ولَم يَکُن لَهُم شُهَدأُ اِلاّ اَنفُسُهُم فَشَهـَدَة‌ُ اَحَدِهِم اَربَع‌ُ شَهـَدَت‌ٍ بِاللّه‌ِ اِنَّه‌ُ لَمِن‌َ الصّـَدِقين # والخـَمِسَة‌ُ اَن‌َّ لَعنَت‌َ اللّه‌ِ عَلَيه‌ِ اِن کان‌َ مِن‌َ الکـَذِبين‌; (نور، 6 و 7) کساني که همسران خود را متهم ]به عمل منافي عفت مي‌کنند[ و گواهاني جز خودشان ندارند، هر يک از آنان بايد چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهند که از راست گويان است‌; و در پنجمين بار بگويد: لعنت خدا بر او باد اگر از دروغ گويان با شد." پس از اين پنج شهادت مرد، زن مي‌تواند اين اتهام را با پنج شهادت ديگر از خود نفي نمايد. اين شهادت‌ها در محکمة عدل و در حضور قاضي انجام مي‌گيرد، که در اصطلاح فقه به آن "لعان‌" گفته مي‌شود. در صورتي که مرد و زن در حضور قاضي اين شهادت‌ها را اجرا کنند، زن و مرد بدون نياز به صيغة طلاق فوراً از هم جدا مي‌شوند. زن براي هميشه بر مرد حرام مي‌شود و ازدواج مجدد ميان آن دو امکان ندارد. حد قذف (مجازات اتهام زنا به زن پاک دامن‌) از مرد و حد زنا از زن برداشته مي‌شود، و اگر از اين ماجرا فرزندي به وجود آمده باشد از مرد منتفي و به او نسبتي نخواند داشت‌; ولي نسبتش با زن محفوظ است‌. البته اگر زن از پنج شهادت خود داري کرد، حد زنا بر او جاري مي‌شود. موضوع "لعان‌" احکام و مسائل ديگري دارد که براي آگاهي از آن‌ها بايد به کتاب‌هاي فقهي رجوع نمود.(ر.ک‌: تحرير الوسيله‌، امام خميني‌، ج 2، ص 359 ـ 362، مؤسسة اسماعيليان / تفسير نمونه‌، آيت اللّه مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 14، ص 377 ـ 385، دارالکتب الاسلامية‌.)

Mozhgan بازدید : 271 سه شنبه 20 تیر 1391 نظرات (0)

http://rozup.ir/up/tip-top/Pictures/chatroom12.jpg

در فرهنگ ديني، اسلام به ما توصيه مي كند، روابط دختر و پسر در حد ضرورت باشد و فرد روح و ذهن خود را از اين گونه امور آزاد گرداند؛ هنگامي هم كه فرد به سن رشد و بلوغ مي رسد، با مشورت بزرگان و خانواده،....

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 302 سه شنبه 20 تیر 1391 نظرات (0)
چرا با اينکه شوهر خواهر نمي تواند با انسان ازدواج کند، جزء محرم ها محسوب نمي شود؟
 


ازدواج با خواهر زن مطلقا ممنوع نيست بلکه جمع بين دوخواهر در نکاح جائز نيست.

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 229 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)

لیل علمی حرام بودن ازدواج با خواهر زن یا بهتر بگویم ازدواج هم زمان با دو خواهر چیست؟

 

درشرع مقدس اسلام ازدواج، هم زمان با دو خواهر جایز نيست. لازم به ذکر است اگر ازدواج با دو خواهر يا بيشتر به صورت جمع؛ یعنی دریک زمان نباشد، اشكال ندارد. به بیانی دیگر هرگاه مردي زني را براي خود عقد كند، تا وقتي كه زن در عقد اوست، نمي‏تواند با خواهر وي ازدواج كند، خواه عقد دائم باشد يا موقت. حتي بعد از طلاق تا وقتي كه در عدّه است (در صورتي كه عدّه رجعي باشد) نمي‏تواند خواهر او را بگيرد، اما هنگامی که همسرش را طلاق داد، يا از دنيا رفت و عدّه او تمام شد، مي‏تواند با خواهر وي ازدواج كند[1].
منبع: http://www.pcparsi.com
Mozhgan بازدید : 248 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)

حكم نوشيدن ماء الشعير

اگر جو را به طریقی که در سابق اطباء دستور می دادند و به آن ماء الشعیر می گفتند بجوشانند اشکال ندارد اما آنچه از جو گرفته می شود به آن آب جو می گویند حرام است.

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 723 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)
فتواي رهبري درباره تقليد لهجه
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جلسه درس خارج فقه در ذيل بحث «غيبت» با اشاره به رواج تقليد لهجه‌ي اقوام ايراني از سوي برخي، اين كار را مصداق "غيبت" ندانستند ليكن تاكيد كردند كه چنانچه اين كار از باب تمسخر باشد، «حرام» است.
Mozhgan بازدید : 344 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)

منابع مقاله:
رساله حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه ، ؛
به واسطه عقد ازدواج، زن به مرد حلال می شود و آن بر دو قسم است: دائم و غیر دائم. عقد دائم آن است که مدت زناشویی در آن معین نشود، و زنی را که به این قسم عقد می کنند دائمه گویند. و عقد غیر دائم آن است که مدت زناشویی در آن معین شود، مثلا زن را به مدت یک ساعت یا یک روز یا یک ماه یا یک سال یا بیشتر عقد نمایند، و زنی را که به این قسم عقد کنند متعه و صیغه می نامند.

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 1372 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)
حکم روزه داری و فرزند داری

عسلی ترین ماه خدا از راه رسید، سفره ضیافت خدا گشوده شد و نسیم رحمت خداوندی وزیدن گرفت .
ناگهان منادی ندا در داد: گوارایتان باد روزه داری، نخورید و نیاشامید تا رستگار شوید.
حلول ماه بندگی و طلوع فصل سر سپردگی را به شما روزه داران و دعوت شدگان خوان رحمت خدا تبریک می گوییم.
و اما بعد...

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 256 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)

در سال های پس از انقلاب گاهی برای تهیه خبر و گزارش و مستند از کشورهای خارجی، زنانی در آنها نمایان می شدند که طبق فرهنگ کشورشان پوشش اسلامی نداشتند. این موضوع شاید در سال های اخیر در فیلم های سینمایی بیشتر از همیشه جلوه پیدا کرده و شاید یکی از دلایل استفاده از بازیگران خارجی بدون پوشش اسلامی این است که نمی توانند در داخل کشور این گونه فیلم ها را بسازند و دلیل بعضی از آنان نیز جلب نظر بیننده و بالا بردن مخاطبان است.

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 312 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)

آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني نظر خود را درباره جويدن آدامس و همچنين حكم دود سيگار در حال روزه اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، متن سوالات مطرح شده از اين مرجع تقليد كه بر روي پايگاه اطلاع‌رساني وي قرار گرفته، به شرح ذيل است:

منبع: http://www.pcparsi.com

Mozhgan بازدید : 253 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (0)

منبع: http://www.pcparsi.com

سئوال1.برای چند چیز خمس واجب است؟
جواب _ در هفت چیز خمس واجب است: اول _ منفعت کسب، دوم _ معدن، سوم _ گنج، چهارم _ مال حلال مخلوط با حرام، پنجم _ جواهری که به وسیله غواصی یعنی فرو رفتن در دریا به دست می آید، ششم _ غنیمت جنگ، هفتم _ زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد.
1_ منفعت کسب

 

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما الویت کدام مطالب نسبت به بقیه بیشتر است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 604
  • کل نظرات : 144
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 1590
  • آی پی امروز : 99
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 1,269
  • باردید دیروز : 1,919
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5,067
  • بازدید ماه : 14,481
  • بازدید سال : 93,425
  • بازدید کلی : 953,345